De kwaliteit van koffie in Nederland

De kwaliteit van koffie in de horeca wordt de laatste jaren steeds beter. Steeds meer mensen herkennen een “goede kop koffie”. Er verschijnen meer coffeebars waar vooral specialty coffees worden geschonken. Bonen worden uit een bepaald land of streek gehaald en zelf gebrand. Daarmee spelen de coffeebars in op de wensen van de gasten.

Koffie is net als wijn

In koffie is er een brede verscheidenheid aan smaken. Je kunt het bijvoorbeeld vergelijken met wijn. Hier herken je al snel smaken als citrus, passievrucht en meloen. Door koffie te proeven ga je de verschillende aroma's van karamel, chocolade, fruitig en bloemig herkennen. De herkomst, branding en bereiding van de koffie is kenmerkend voor de smaak.

Koffie vertelt een verhaal

Het verhaal achter de koffie maakt steeds meer deel uit van de koffiebeleving. Deze trend zie je steeds vaker terug in de horeca. Een beleving die men al wel gewend is bij een product als wijn, maar nog nieuw is voor de koffie.

Een van de koffies uit onze nieuwe horecacollectie “Heritage” is een Single Estate koffie uit Nicaragua. Deze koffieboon wordt verbouwd op vulkanische grond. Hierdoor krijgt de koffie een zoete smaak. De koffie ruikt bloemig en heeft een afdronk van pure chocolade.

De stijgende kwaliteit van koffie

De gekozen koffiebonen moeten binnen het algehele concept van de zaak passen. De barista luistert naar de gast, die precies aangeeft wat hij/zij lekker vindt. Tijdens het zetten van de koffie of aan tafel wordt verteld welke koffiebonen zijn gebruikt en welke smaken naar voren komen. Zo creëert hij de beleving voor koffie in de horeca.

Speciaal voor de horeca hebben we met Pelican Rouge drie nieuwe collecties ontwikkeld. Ieder met een eigen verhaal en eigen koffiebonen. Wil je weten hoe wij een koffiebeleving kunnen creëren bij jou op de zaak? Neem contact met ons op en wij adviseren je graag.