Wat is het effect van koffie op sportprestaties

Vandaag begint de 23ste editie van de Olympische Winterspelen in Pyeongchang. Om optimaal te kunnen presteren heb je natuurlijk energie nodig. Wij hebben daarom voor je uitgezocht wat het effect van koffie is op sportprestaties. Het drinken van een kop koffie aan het begin van de dag zorgt er niet alleen voor dat jij vol energie de dag begint, het kan namelijk ook jouw sportprestaties verbeteren. Studies tonen aan dat het drinken van koffie voorafgaand aan een training, verzuring en vermoeidheid van de spieren vermindert. Dat is één effect van koffie op sportprestaties. Maar welke effecten heeft koffie nog meer?

Hoe helpt cafeïne de sportprestaties te verhogen?

Eigenlijk is het simpel. Cafeïne heeft een dusdanig effect op het lichaam dat het adrenaline stimuleert. Hierdoor krijg je meer energie waardoor de doorstroming van het bloed naar de spieren en het hart wordt bevorderd. Het logische gevolg is dat je jezelf minder hoeft in te spannen en minder snel moe wordt. Zo leidt cafeïne en dus koffie tot betere sportprestaties.

Hoeveel koppen koffie heb je nodig voor de perfecte workout?

Onderzoek wijst uit dat voor de optimale sportprestaties 200 tot 300 mg koffie nodig is. Denk aan het drinken van twee espresso’s of één grote kop normale koffie. De koffie drink je het beste zo’n 1,5/2 uur voor het starten van je workout. Zo gun je de cafeïne de tijd om het maximaal van het effect te profiteren. Zo start je met sporten op precies dat moment waarop de cafeïne in werking treedt.

Duursport en krachttraining

Cafeïne heeft afhankelijk van de soort sport, een ander effect. Uit onderzoek blijkt dat cafeïne bij duursport-inspanningen men minder snel uitgeput raakt en daardoor een snellere tijd behaalt op bepaalde afstanden. Voorbeelden van duursporten zijn hardlopen, roeien en wielrennen. Bij kortdurende krachttrainingen kan cafeïne de prestaties verbeteren bij het springen en kort sprinten. Dat komt vooral van pas bij voetbal en rugby, maar helpt ook bij andere intensieve sportprestaties zoals fitness. Er zijn trouwens ook nog aanwijzingen dat mensen minder last hebben van spierpijn na het drinken van koffie!

Koffie kan wel eens de nieuwe doping zijn

Sports Medicine publiceerde recent een artikel dat cafeïne de goedkoopste legale en zeer effectieve vorm van ‘doping’ is. In eerste instantie zorgt koffie ervoor dat je daadwerkelijk naar de sportschool gaat, ook al dacht je een film avond voor de boeg te hebben. En in tweede instantie zorgt het voor allerlei positieve effecten zoals zojuist benoemd. Voor hen die ná ‘leg day’ gewoon de trap willen nemen, eerst een kop koffie.

Wil je meer informatie over betere kwaliteit koffie of een mooie koffiecorner bij jouw organisatie? Neem dan contact met ons op! We geven je graag een vrijblijvend advies op maat. Zo ben je gegarandeerd van de beste koffiebeleving op jouw werkplek & blije collega’s!

Wil je advies op maat?
Neem dan contact met ons op

Ik ben...
Alstublieft...
Telefoonnummer (optional)
E-mailadres
Bedrijfsnaam
Begroeting
Bedrijfsnaam
Achternaam
Mijn Vraag

Bekijk onze: Algemene voorwaarden