Smart-Fridge.jpg
Smart-Fridge.jpg

De groei van de zelfbedieningsmarkt

Leestijd: 4 min
door Cecily Batten - Global Marketing Leader
Na de pandemie werd de wereldmarkt voor zelfbedieningstechnologieën gewaardeerd op maar liefst 32,23 miljard dollar, en ondanks de aanvankelijke terugval tijdens de lockdown wordt verwacht dat hij tegen 2030 88,33 miljard dollar zal bedragen.

Om dit in de juiste context te plaatsen: in Japan is er voor elke 23e persoon die op straat loopt, zelfbedieningshulp in de vorm van een verkoopautomaat, kiosk en geldautomaat en de vraag lijkt niet af te nemen. Consumenten verkiezen zelfbedieningstechnologie boven manuele transacties, vooral om hygiënische redenen en omwille van de snelheid van levering. Daarom wordt verwacht dat de vraag naar deze geautomatiseerde apparaten zal toenemen en uiteindelijk de totale marktgroei zal aandrijven.

Een andere belangrijke factor waarmee hier rekening moet worden gehouden, is de volgende generatie die de werkplek infiltreert. Generatie Z, opgegroeid in een on-demand economie, heeft een sterke voorkeur en verwachting van onmiddellijkheid als het gaat om de levering van producten en diensten. Opgegroeid met de mogelijkheid om bijna alles op aanvraag te laten leveren, brengt Generatie Z een verhoogde verwachting voor tijdige levering en een verhoogde verwachting voor service met zich mee.

De pandemie heeft het gezicht van zelfbediening in de gezondheidszorg, de verwerkende industrie en andere niet-retailsectoren zeker veranderd en het gedrag van consumenten en bedrijven ingrijpend veranderd. Ondanks de impact van de sociale lockdown op korte termijn, heeft de stijging van de vraag naar kruidenierswaren, medische benodigdheden, algemene koopwaar en woningverbetering bij het winkelend publiek de bedrijven gedwongen om zelfbedieningstechnologieën in te voeren om sociale afstand te bevorderen en contactloze en cashloze technologieën te gebruiken.

Bovendien hebben de beperkte beschikbaarheid van arbeidskrachten als gevolg van de vergrendeling en het in gang zetten van reizen en vervoer ook geleid tot een grootschalige invoering van zelfbedieningssystemen voor kassa's.

Foodies MicroMarkets zijn de toonaangevende cashless, self-service technologieën die dit jaar in de horeca zijn geïntroduceerd. TAF Catering heeft ze na COVID-19 uitgeroepen tot een van de top 10 voedselverstoorders op de werkvloer. Ze zijn veilig, contactloos, ongelooflijk snel en gemakkelijk te gebruiken. Sinds hun start in de VS in 2005 heeft het Micromarket-concept zich steeds verder ontwikkeld. Om de volgende redenen:

  • Ze zijn zo goed als contactloos; elimineren dus onnodige aanrakingspunten, wat bijdraagt tot de veiligheid van de gebruiker.  
  • Er zijn efficiënt snel en handig voor zowel consumenten als hun exploitanten
  • Zij zijn op afroep en 24 uur per dag beschikbaar en aanzienlijk goedkoper dan een menselijk equivalent, wat betekent dat zij geld en middelen besparen.

Het aantal installaties van verkoopautomaten en interactieve zelfbedieningskiosken is ook in het Europa van na de Covid-oorlog toegenomen. Als een van de grootste distributiebedrijven in Europa hebben wij al een enorme toename gezien van het gebruik van technische voorzieningen voor verfrissingen door klanten in de verwerkende industrie, logistiek en financiële dienstverlening, wat steevast heeft geleid tot de verwijdering en vervanging van banken met verkoopautomaten voor meer technische oplossingen zoals Micromarkets, Smart Fridges en koffiemachines met selectie op afstand.

Veel bekende merken zijn al op de wagen gesprongen om hun personeel deze oplossing aan te bieden. Klanten als Amazon, Matches Fashion, ITN en GoDaddy, om er maar een paar te noemen, lopen voorop in het gebruik van deze oplossing om de betrokkenheid van werknemers te vergroten, de productiviteit van het personeel te verhogen en het beste talent te behouden.