Koffiebonen en schep.jpg
Koffiebonen en schep.jpg

Pelican Rouge en Selecta hebben een koffieboontje voor duurzaamheid

Leestijd: 5 min
door Marijn Wammes & Sanne Warnaer
Pelican Rouge is een vertrouwd kwaliteitsmerk voor koffieliefhebbers in 32 landen. Sinds 2016 is de koffiebranderij eigendom van distributeur Selecta, dat de service en koffiemachines verzorgt in kantoren, bedrijfsgebouwen, horecazaken en tankstations. Onze experts komen vaak als eerste in contact met nieuwe evoluties in de koffiewereld. In dit artikel deelt Marijn Wammes, Coffee Leader bij Pelican Rouge, drie meest voorkomende koffietrends.

Trend 1: Duurzame koffie

Duurzaamheid is in bijna elke sector een speerpunt, en dat is bij koffie niet anders. Koffieliefhebbers zijn zich steeds bewuster van de economische en ecologische impact van de koffie die ze drinken. Daarnaast wordt de regelgeving steeds strenger. Zo mag er in Europa vanaf 2025 geen koffie meer ingevoerd worden uit gebieden waar ontbossing plaatsvindt. Dat is voor ons geen probleem, aangezien Pelican Rouge al jaren inzet op duurzaamheid en proactief investeert in duurzame koffie. Zo kunnen ook de volgende generaties genieten van deze natuurlijke opkikker.

Een deel van onze investeringen gaat naar het eigen Selecta koffiefonds. Met dat fonds financieren we projecten die onze koffieproducenten rechtstreeks helpen. Het huidige doel is om tegen 2025 ten minste 2.500 boerengezinnen rechtstreeks te ondersteunen en nog eens 15.000 gezinnen indirect te helpen. Dat doen we door te investeren in programma's op boerderijniveau en door langdurige partnerschappen in onze koffieketen op te bouwen. Deze projecten richten zich bijvoorbeeld op efficiënter omgaan met meststoffen en het verbeteren van de leefomstandigheden van de lokale boeren. Zo werden reeds vijfhonderd koeien geschonken, steeg het inkomen van de boeren met 135% tegenover 2021 en kon 37% meer koffie geoogst worden. Wie onze koffie koopt, kan deze projecten ontdekken via een QR-code op de verpakking. Ook zijn we transparant over de herkomst van de koffie en de reis die deze heeft afgelegd.

De verpakking zelf is eveneens een duurzaamheidsinspanning. Pelican Rouge kiest voor monomateriaal gemaakt van een enkele soort kunststof. Dit monomateriaal vereist minder energie in het recyclingproces omdat het scheiden van materialen niet nodig is, en zorgt voor hoogwaardige gerecyclede producten. Het vereenvoudigde recyclingproces verlaagt de ecologische voetafdruk substantieel, een prioriteit voor zowel Selecta als Pelican Rouge.

Trend 2: Veranderende voorkeuren

Behalve milieubewuster worden koffieliefhebbers ook avontuurlijk en zoeken ze bijzondere smaken en blends. Zo wordt specialty coffee steeds populairder. Dit is koffie die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet en over een uitgesproken en divers smaakpalet beschikt. Wat begon als een nichebeweging, heeft zijn weg gevonden naar de mainstream koffiecultuur.

Om aan deze vraag te voldoen, plaatst Pelican Rouge smaakbeschrijvingen op de verpakking, zodat koffieliefhebbers weten wat ze kopen en proeven. Deze beschrijvingen komen voort uit smaaktesten bij mensen van verschillende culturen. Via een smaakwiel wordt het aanbod aan koffies ingedeeld in zes categorieën, die elk vallen onder een

bredere classificatie van milde, klassieke of donkere branding intensiteit. Daaronder vallen verschillende blends en single-origin koffies, met elk een uniek smaakprofiel.

Verder stijgt de vraag naar veganistische opties. Het R&D-team van Pelican Rouge ontwikkelde daarom een reeks plantaardige poeders die geschikt zijn voor het maken van smakelijke en romige chocolade drinks, cappuccino's en lattes. Bovendien gaat Selecta dit jaar in heel Europa een strategische samenwerking met Alpro aan. Daarbij wordt havermelk als alternatief voor koemelk aangeboden, waardoor ook consumenten met specifieke dieetwensen van een heerlijke koffie kunnen genieten.

 

Trend 3: Bonen zijn booming

Steeds meer koffieliefhebbers verkiezen vers gemalen koffie, zowel thuis als op het werk. Sinds 2019 is het aandeel van bonen tegenover freshbrew en gevriesdroogde koffie gestegen van 67% naar 85%. Daardoor is er duidelijk een verschuiving richting machines met koffiebonen. Deze machines bieden meer mogelijkheden en smaakvariaties, waardoor de consument een breder scala aan opties heeft.

Het gebruik van hele bonen zorgt voor versere koffie, omdat het oxidatieproces langzamer verloopt dan bij gemalen koffie. Dat draagt bij aan de kwaliteit en versheid van de koffie die wordt geserveerd. Pelican Rouge en Selecta besteden sowieso veel aandacht aan het keuringsproces en het optimaliseren van de verpakkingsmethoden. Dat leidt tot consistentie en kwaliteit in elke geserveerde kop koffie, ook freshbrew of gevriesdroogde koffie.

Bij Pelican Rouge luisteren we naar de veranderende behoeften en voorkeuren van koffieliefhebbers over de hele wereld. Met een duidelijke focus op duurzaamheid bieden we kwalitatieve en diverse koffie. Tegelijkertijd investeren we in projecten die koffietelers en de planeet ten goede komen. Zo kunnen we de komende decennia blijven genieten van onze vertrouwde koffie of nieuwigheden zoals specialty coffee en veganistische opties ontdekken.

Proeft dit naar meer? Ontdek ons ruime aanbod Pelican Rouge koffie via deze link!