Het effect van koffie op je sportprestaties

Dat cafeïne uit koffie effect heeft op je lichaam weet vrijwel iedereen. Iedere ochtend weer helpt koffie vele mensen op gang, maar welk effect heeft cafeïne op jouw sportprestaties? 

Koffie en uithoudingsvermogen
Onderzoek toont aan dat koffie een positief effect kan hebben op sportprestaties. Cafeïne zorgt ervoor dat het lichaam meer adrenaline aanmaakt. Dit zorgt dat het hart sneller gaat pompen en dat het lichaam een energieboost krijgt. Het gevolg is dat je minder inspanning hoeft te leveren en dat je minder snel moe wordt.

Brandstof voor de spieren
Het drinken van een kop koffie voordat je gaat sporten zorgt er niet alleen voor dat je beter kunt presteren. Ook zorgt de cafeïne ervoor dat de spierpijn na de training veel minder is. Daarnaast kan cafeïne helpen om je conditie te behouden en het verlies van spierkracht helpen te voorkomen.

Koffie en vochtbalans
Vocht in het lichaam is belangrijk. Zeker bij sporters, omdat uitdroging altijd op de loer ligt. Koffie is een goede manier om wat extra vocht binnen te krijgen. De fabel dat koffie vocht onttrekt uit je lichaam is inmiddels zwaar gedateerd.  

De ideale hoeveelheid
Drie tot vier koppen koffie per dag is de richtlijn voor optimale prestaties. Houdt er rekening mee dat het zo’n 20 minuten duurt voordat de cafeïne zijn werk gaat doet. Daarna blijft het ongeveer vier uur doorwerken.