Duurzaamheid

MVO staat bij Selecta voor innovatie en duurzame relaties, waarbij we investeren in vooruitgang voor alle betrokkenen.

 

Download ons MVO rapport
  1. Home
  2. Over Selecta
  3. Duurzaamheid

Koffie en duurzaamheid

Koffie is na olie het meest verhandelde product op de wereldmarkt. Ieder jaar wordt wereldwijd 7 miljoen ton koffie geproduceerd en is het inkomen van 100 miljoen mensen afhankelijk van koffie. Duurzaam en sociaal ondernemen vinden wij bij Selecta daarom extra belangrijk. Wij passen de principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) toe in ieder aspect van onze dienstverlening.

Ons duurzaamheidsbeleid

  • Respect voor ons milieu Wij streven ernaar de impact van onze activiteiten op het milieu te minimaliseren door onze CO2-voetafdruk te verkleinen en door bij te dragen aan een circulaire economie. We richten ons op het duurzame gebruik van ons wagenpark, het aanbieden van energie-efficiënte automaten en het beperken van onze afvalstromen, waaronder plastic, wegwerpartikelen en koffiedik.
  • Onze verantwoorde producten We streven ernaar onze grondstoffen en producten op een duurzame manier in te kopen en het stimuleren van gezondere keuzes door middel van onze innovatieve concepten. We bieden een groot assortiment aan duurzame producten en uiteenlopende gezonde snacks en dranken.
  • Ondersteuning van onze community We willen een positieve bijdrage leveren aan de landen en gemeenschappen waarin we actief zijn. We investeren in initiatieven in de landen van herkomst en we participeren binnen lokale Europese gemeenschappen.
  • Een prettige werkomgeving We bieden onze medewerkers een veilige en prettige werkomgeving. We geloven in onze mensen en hun groeipotentie en we bieden trainingen en ontwikkelingsmogelijkheden.

Wat betekent MVO voor ons?

Selecta is totaalleverancier voor de warme dranken voorziening. Voor ons heeft MVO daarom betrekking op de ingrediënten, automaten en service. Hierbij geven wij aandacht aan zowel people, planet en profit. Belangrijke pijlers binnen Selecta’s MVO beleid zijn:

  • (H)eerlijke ingrediënten: vanuit onze eigen branderij in Dordrecht leveren wij heerlijke en duurzaam gecertificeerde koffie, thee, suiker en topping. Denk aan Fairtrade en/of Biologisch gecertificeerde melanges. Daarnaast leveren wij volledig recyclebare disposables, zoals biologisch afbreekbare koffiebekers en FSC gecertificeerde houten roerstaafjes. Zo zorgen wij voor een volledig duurzaam productassortiment.
  • Energiezuinige automaten: onze automaten zijn standaard uitgerust met een eco-modus en hebben energielabel A of hoger. Daarnaast zijn de automaten gemaakt van duurzame materialen en hierdoor langdurig inzetbaar. Wij bieden refurbished automaten aan en zorgen voor hoogwaardige recycling na gebruik.
  • Efficiënte service: Selecta werkt met een landelijk servicenetwerk met monteurs uit de regio. Standaard voeren wij preventief onderhoud uit. Op deze manier voorkomen wij storingen én onnodige servicekilometers.
  • Circulair ondernemen: om bij te dragen aan de circulaire economie bieden wij onze klanten een oplossing voor iedere reststroom. Of het nu gaat om koffiedik of gebruikte bekers, samen met onze ketenpartners zorgen we dat de reststroom een 2e leven krijgt.
  • Ondersteuning van de gemeenschap: we ondersteunen gemeenschapsinitiatieven zowel lokaal als wereldwijd. Naast projecten in de landen van herkomst, o.a. in Kameroen en Rwanda, zijn we partner van Villa Pardoes en Stichting Jarige Job in Nederland.  

MVO-Register & ISO14001

Selecta laat haar MVO beleid en duurzame activiteiten onafhankelijk toetsen door externen. Zo beschikken we over het ISO14001 certificaat voor milieumanagement. Ook heeft Selecta op 18 maart 2019 een Compleet MVO-rapport gepubliceerd in het MVO-Register. Het MVO-Register is een online register waar bedrijven hun MVO prestaties zichtbaar maken aan klanten. Het platform sluit nauw aan bij internationale normen op het gebied van duurzaamheid zoals ISO 26000, AA1000 en GRI. Het MVO register toetst de MVO prestaties op 3 niveaus: basis, uitgebreid en compleet. Een Compleet rapport is het meest uitgebreide rapport dat een organisatie kan publiceren.

De MVO principes en de kernthema’s zoals benoemd in ISO 26000 en ISO14001 staan hiermee centraal in onze bedrijfsvoering en hiermee bouwen wij gaandeweg aan een steeds duurzamere toekomst.

Certificeringen

Om te zorgen dat de koffieboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten en de impact op de natuur en het milieu wordt geminimaliseerd, zijn er keurmerken opgericht. Deze keurmerken zijn wereldwijd erkend. De belangrijkste keurmerken zijn; Fairtrade Max Havelaar, EKO, UTZ en RFA (Rainforest Alliance). De gecertificeerde producten van Selecta dragen één of meerdere van onderstaande keurmerken:

  • Fairtrade

Het Fairtrade keurmerk geeft de boeren een gegarandeerde minimumprijs voor hun producten en een ontwikkelpremie. Boeren moeten zich hiervoor verenigen in coöperaties en werknemers in werknemerscomités. De boerenorganisaties kunnen een vooruitbetaling krijgen, om direct na de oogst de medewerkers te kunnen betalen. Fairtrade zet zich in voor langdurige handelsrelaties en stelt ook milieueisen. Zo moeten boeren voldoen aan de nationale en internationale milieuregelgeving.

  • BIO

Het Europese keurmerk voor biologisch geeft de garantie dat een product biologisch geteeld is. Ieder EU-land heeft een organisatie die controleert of producten biologisch worden geproduceerd. In Nederland is dit Skal. Producten met het BIO-keurmerk zijn geteeld zonder kunstmatige bestrijdingsmiddelen, genetische modificatie en kunstmest.

  • UTZ Certified

UTZ is een keurmerk op koffie, thee en cacao. UTZ gecertificeerde producten dragen bij aan betere socio-economische omstandigheden voor boeren, door ze te leren over en investeren in betere landbouwmethodes. UTZ stelt ook milieueisen, zoals het voorkomen van ontbossing en een effectief afvalbeleid.

  • Rainforest Alliance (RFA)

Het Rainforest Alliance keurmerk staat voor het natuurbehoud en betere sociale omstandigheden in landbouw, bosbouw en toerisme. Een product wordt alleen RFA gecertificeerd wanneer minimaal 90% van de ingrediënten gecertificeerd zijn.

Begin 2018 is Rainforest Alliance gefuseerd met UTZ. Eind 2019 wordt het nieuwe gezamenlijke normprogramma verwacht.