Gids voor vrijetijdscatering

Overwegingen voor consumenten

Vrijetijdscentra herbergen een verscheidenheid aan verschillende activiteiten en diensten, dus cateringoplossingen moeten rekening houden met verschillende cliënten in hun dienstenaanbod. Een one-size-fits-all-benadering van catering werkt niet in vrijetijdscentra.

De moderne zelfbedieningsoplossingen voor vrijetijdsvoorzieningen zullen gericht zijn op:

  • Gezinnen  
  • Plaatselijk personeel - dit omvat on-site schoonmakers, managementpersoneel en beveiligingspersoneel. 
  • Kinderen, stellen en andere klanten 
  • Inspectiepersoneel en sitebeheerders - tijdens bezoeken en evaluaties 

Voor deze consumenten moeten cateringmanagers van vrijetijdscentra overwegen

Toegankelijkheid — Vrijetijdscentra hebben doorgaans veel bezoekers die de faciliteiten gebruiken. Cateringmanagers moeten overwegen waar ze zelfbedieningsoplossingen het beste kunnen plaatsen op een manier die potentiële klanten aantrekt en hen een geschikte eetruimte biedt zonder lange wachttijden en verplaatsingstijden. Dit omvat het vermijden van zelfbedieningsoplossingen op de tweede verdieping die het moeilijk kunnen maken voor mensen met een beperking om toegang te krijgen. 

Variatie in producten — Vrijetijdscentra herbergen faciliteiten die door iedereen worden gebruikt, en iedereen heeft verschillende behoeften. Naast cateringopties voor jongere kinderen, moeten cateringmanagers ook overwegen hoe ze variatie kunnen bieden om aan verschillende voorkeuren te voldoen — bijvoorbeeld veganistische, glutenvrije of allergenenvrije opties. 

Religieuze en culturele opties — Omdat vrijetijdscentra faciliteiten huisvesten die voor iedereen zijn ontworpen, moeten de eetopties dit weerspiegelen. Elke zelfbedienings- of micromarktoplossing moet uitgerust zijn om verschillende soorten voedsel te huisvesten om verschillende culturele behoeften te accommoderen — bijvoorbeeld halal vlees en koosjere opties — om hun dienstenaanbod uit te breiden naar alle culturele en religieuze dieetvoorkeuren. 

Gemak — Gemak is een essentieel onderdeel van een zelfbedieningsoplossing — als het niet handig is, zal het uiteindelijk het doel tenietdoen. Cateringmanagers moeten voorzichtig zijn bij het beslissen over de beste apparatuur om het breedste scala aan warme, koude, gezonde of fastfoodopties aan te bieden in de beschikbare ruimte. 


Overwegingen voor de locatie

Het maken van de sprong en het installeren van geavanceerde zelfbedieningsoplossingen kan u op de lange termijn geld besparen en klanten tevreden en blij achterlaten. Echter, als deze oplossingen niet op maat zijn gemaakt voor de plattegrond, kan het uw cateringreputatie schaden in plaats van helpen.

Enkele van de overwegingen voor de locatie waar cateringmanagers van vrijetijdscentra zich op moeten concentreren zijn:

 

Ruimte — Voor sommige kleinere recreatieve faciliteiten kan het moeilijk zijn om een allesomvattende cateringoplossing te implementeren. Het is aan de cateringmanagers om te beslissen welke machines de ruimte het beste benutten en de meeste variëteit en gemak voor de consument bieden. 

Beschikbaarheid — Bij sommige grotere recreatiecentra — die veel verschillende faciliteiten herbergen over een grote ruimte — wordt beschikbaarheid voor consumenten een prioriteit om te overwegen. Om te voorkomen dat honderden bezoekers lange afstanden afleggen, moeten cateringmanagers overwegen hoe ze hun cateringoplossingen over de faciliteit kunnen verspreiden — in de vorm van micro-hubs — of een grotere zelfbedieningsdiner ruimte kunnen creëren die zo dicht mogelijk bij alle attracties van het centrum ligt. 

Consumenttevredenheid — Omdat de ruimte het type, de reeks en de hoeveelheid zelfbedieningscateringoplossingen bepaalt die u kunt aanbieden, moeten cateringmanagers overwegen hoe ze de ruimte het beste kunnen benutten om het aantal eters dat ze kunnen bedienen te maximaliseren, terwijl ze het toch een plezierige en comfortabele ervaring maken. 

Gezondheids- en veiligheidsoverwegingen

Cateringmanagers kunnen het perfecte plan hebben opgesteld over hoe een oplossing in de ruimte past, maar als het niet voldoet aan gezondheids- en veiligheidsvoorschriften, is al het werk voor niets geweest.

Het niet naleven van gezondheids- en veiligheidsvoorschriften zal niet alleen vrijetijdscentra blootstellen aan boetes en zelfs sluitingsbevelen, maar het brengt ook bezoekers in gevaar.




Enkele gezondheids- en veiligheidsoverwegingen die de moeite waard zijn om in gedachten te houden:

 

Product storage and rotation — Chilled and hot food both have stringent rules surrounding their shelf life. Leisure centres are a focal point for consumer traffic — with many being young children — so, food safety is paramount. Products need to be regularly rotated and stored appropriately prior to going on sale to avoid cross-contamination. 

Installation safety — It’s vital that before any self-service catering solution is set up, catering managers should conduct a thorough risk analysis to guarantee consumer safety. For example, self-service machines or micro markets must not block fire exits, be secured in place to avoid them tipping over and have any electrical wiring covered or hidden to prevent trip hazards. 

Signposting hazards — Consumers need to be aware of hazards in and around dangerous machinery. Catering managers must assess the risks — for example, burns, scald or trip hazards — and signpost them appropriately. This is especially important for leisure centres because children may also occupy theses spaces. 

Legal documents — Machines need regular maintenance checks to earn them a “pass certificate” — meaning they’re safe to use. These must be up-to-date to show the machines are safe to use and that any faults that may cause harm are be tackled quickly. 

Voorschriften voor catering in vrijetijdscentra

Bij het installeren van een zelfbedieningscateringoplossing in een vrijetijdscentrum moeten cateringmanagers ervoor zorgen dat ze voldoen aan de strenge regelgeving voor catering in vrijetijdscentra.

Ten eerste moet elke zelfbedieningscateringoplossing strikte richtlijnen van de Food Standards Agency (FSA) volgen. Dit betekent het trainen van personeel in de juiste opslag en bereiding van voedsel, evenals het dagelijks roteren van de voorraad.

Ten tweede vereist de wet regelmatig onderhoud van:

  • Gasapparaten
  • Rookkanalen
  • Leidingwerk
  • Zelfbedieningsapparaten

Dit waarborgt dat de machines veilig zijn en minimaal risico vormen voor consumenten.

Overwegingen voor duurzaamheid

Met het milieu dat een steeds belangrijkere rol speelt bij het nemen van zakelijke beslissingen, moet de catering zich aanpassen en proberen zoveel mogelijk veranderingen door te voeren om hun steentje bij te dragen.

Cateringmanagers moeten de volgende punten overwegen:

Vermindering van afval — Of mensen nu iets meenemen of ter plaatse eten, er blijft altijd afval over dat met wat planning kan worden verminderd. Cateringmanagers moeten nadenken over hoe voedsel in de machines is verpakt — bijvoorbeeld door recyclebare of composteerbare materialen te gebruiken — en beslissen of ze herbruikbaar bestek willen aanbieden of een duurzaam alternatief willen bieden.

Vermindering van energieverbruik — Het hebben van efficiënte machines die kunnen worden uitgeschakeld tijdens periodes van weinig gebruik en een hogere energie-efficiëntiebeoordeling hebben, kan helpen bij het verminderen van emissies en het verlagen van kosten op de lange termijn.