Overheidscateringgids

Overwegingen voor consumenten

Voordat de behoeften van consumenten worden geïdentificeerd, is het belangrijk om te weten wie ze zijn en hoe verschillen van invloed zullen zijn op de aangeboden cateringoplossingen.

De gebruikers van moderne cateringoplossingen in overheidsgebouwen zullen doorgaans bestaan uit: 

  • Leden van het parlement en adel
  • Pashouders en gasten
  • Plaatselijk personeel — inclusief on-site schoonmakers en beveiligingspersoneel
  • Bezoekers

Voor deze consumenten moeten cateringmanagers overwegen:

Gemakkelijke toegang — Met grote overheidsgebouwen gevuld met parlementsleden, ambtenaren en bezoekers is het belangrijk dat voeding gemakkelijk toegankelijk is zonder lange afstanden af te leggen voor degenen die in of bezoek brengen aan overheidsgebouwen. Cateringmanagers moeten overwegen hoe toegankelijk zelfbedieningsoplossingen zijn vanuit elk punt in het gebouw om lange afstanden en wachttijden te vermijden.

Variatie aan producten — Of het nu gaat om langdurige parlementsleden, ambtenaren of pasbezitters en bezoekers die gebruik maken van de faciliteiten, iedereen heeft verschillende smaken. Cateringmanagers moeten overwegen hoe ze variatie kunnen bieden om aan verschillende diëten te voldoen en veganistische, glutenvrije of allergenenvrije opties kunnen serveren. 

Gemak — Drukke ambtenaren en vertegenwoordigers van de overheid hebben behoefte aan een verscheidenheid aan warme en koude opties, maar ook aan de infrastructuur om dit te faciliteren. Cateringmanagers die apparatuur huren of kopen van leveranciers moeten overwegen hoe ze voedsel kunnen verwarmen — of het nu gaat om een kookstation of een warme toonbank — en koelkasten om klaargemaakte koude opties veilig te bewaren en te verspreiden.

 

Overwegingen voor de locatie

Het is allemaal goed en wel om gloednieuwe, hypermoderne cateringapparatuur te installeren, maar als deze niet op maat is gemaakt voor de lay-out van de locatie, kunnen ze meer gedoe opleveren dan ze waard zijn.

Binnen elk gebouw is gezondheid en veiligheid cruciaal bij het opzetten van een zelfbedienings- of gemoderniseerde voedselverdeeldienst - en overheidsgebouwen vormen daarop geen uitzondering.

 

 

Ruimte — Met een beperkte plattegrond kan het lastig zijn om een cateringoplossing in beperkte ruimtes te passen. Plaatsbeheerders moeten plannen waar machines kunnen passen op een manier die geen ruimte inneemt in drukke gangen en consumenten de ruimte geeft die ze nodig hebben om veilig voedsel te kopen, voor te bereiden en te eten.

Beschikbaarheid — Grotere kantoorgebouwen met ingewikkelde gangennetwerken maken het moeilijk voor sommige mensen om eten te krijgen en gemakkelijk voor anderen. Cateringmanagers moeten overwegen hoe ze de toegang voor iedereen kunnen verbeteren — ofwel door een centrale hub te creëren die equidistant is van alle delen van het gebouw of door meerdere voedingshubs te introduceren voor maximale dekking.

Consumentencomfort — Naast het voedsel zelf speelt de eetervaring een grote rol in de service. Cateringmanagers moeten ook overwegen of het gebouw geschikte eetruimtes heeft en hoe deze te creëren als dat niet het geval is.

Gezondheids- en veiligheidsoverwegingen

Binnen elk gebouw is gezondheid en veiligheid cruciaal bij het opzetten van een zelfbedienings- of gemoderniseerde voedselverdeeldienst - en overheidsgebouwen vormen daarop geen uitzondering. Het niet naleven van gezondheids- en veiligheidsvoorschriften kan instellingen niet alleen in juridisch heet water brengen, maar ook de gezondheid van overheidsfunctionarissen, pas-houders en bezoekers in gevaar brengen.

Enkele van de gezondheids- en veiligheidsoverwegingen waarmee cateringmanagers in overheidsgebouwen rekening moeten houden, zijn:


 

Productrotatie — Alle gekoelde of warme voedingsmiddelen hebben strenge voorschriften met betrekking tot de houdbaarheid. Micromarkten en voedingshubs moeten regelmatig worden geroteerd en aangevuld met verse producten om het risico van verouderde producten die bij consumenten terechtkomen te verminderen.

Opstelling van machines – Cateringtechnologieën moeten correct worden gepositioneerd om risico's te minimaliseren. Machines mogen bijvoorbeeld geen branduitgangen blokkeren, ze moeten op gelijkmatige oppervlakken worden geplaatst om kantelen te voorkomen, en losse bedrading moet worden afgedekt om struikelgevaar te voorkomen. Bovendien moeten elektrische componenten, zoals bedrading, verwarming en koelunits, worden geïsoleerd en geventileerd om letsel te voorkomen. 


Adequate bewegwijzering — Bij het omgaan met grote machines die potentieel gevaarlijke mechanica en verwarmingsapparatuur gebruiken om voedsel te bereiden, moeten borden worden geplaatst om consumenten hiervan op de hoogte te stellen. Cateringmanagers moeten risico's beoordelen — zoals verbrandingsgevaar door heet water of struikelgevaar — en passende borden plaatsen om consumenten te waarschuwen voor gevaar bij het ophalen of bereiden van voedsel.

Juridische risico's — Zorgen voor alle documentatie in orde is, draagt aanzienlijk bij aan het verbeteren van de veiligheid en het minimaliseren van het risico om in juridische valkuilen te vallen. Verzekeringsdocumentatie, certificaten voor mechanische tests en leaseovereenkomsten moeten allemaal up-to-date zijn om naleving te garanderen.  

Overheidsregelgeving voor catering

Bij de installatie van een zelfbedieningscateringoplossing in een overheidsgebouw moeten de technologieën zelf en de ruimte die ze innemen de voedselveiligheidsvoorschriften volgen om de veilige behandeling, bereiding en distributie van voedsel te waarborgen.

Ze moeten niet alleen de richtlijnen volgen die zijn uitgevaardigd door internationale regelgevende instanties of hun regio — die hen wettelijk binden aan strenge voorschriften voor voedselveiligheid, behandeling en opslag — maar ze moeten ook strikte instructies volgen om een zelfbedieningscateringoplossing veilig te bedienen.

De wet vereist regelmatig onderhoud van:

  • Gasapparatuur
  • Rookkanalen
  • Leidingwerk
  • Zelfbedieningsapparaten

Dit garandeert een veilige dagelijkse werking van een zelfbedienings-snack- of maaltijdbar met minimaal personeel vereist. 

Veelgestelde vragen

Zijn zelfbedieningsopties gratis?

Dit is ter beoordeling van de gebouwbeheerder.

Gebouwbeheerders kunnen ervoor kiezen om cateringtechnologieën, zoals automaten of micromarkten, gratis aan te bieden als ze besluiten voedsel kosteloos aan bezoekers en ambtenaren aan te bieden. (Dit is niet mogelijk bij de Albert Heijn of Delhaize oplossingen.)

Evenzo kunnen ze ervoor kiezen om consumenten te laten betalen voor het gebruik van micromarkten of automaten, hetzij tegen een kleine, nominale vergoeding of tegen marktprijs.