Hoe wordt koffie vervoerd?

Brazilië is veruit het grootste exportland van koffie en produceert ongeveer één derde van de volledige koffieproductie. Op de tweede en derde plek komen Colombia en Vietnam. Indonesië en Ethiopië exporteren ook veel koffie en deze vijf landen worden bij elkaar ook wel de koffiegordel genoemd. Na de jaarlijkse oogst van in totaal 9 miljard kilogram koffiebonen wordt de koffie voornamelijk geëxporteerd, maar hoe werkt dat eigenlijk?

Van de plantage naar Europa

Koffie wordt verscheept in balen, big bags of bulk. De manier van verschepen ligt aan wat de handelaar en koper samen hebben afgesproken. De meest voordelige manier is het verschepen in bulk, want dan kunnen de meeste kilo’s koffie mee in de container. Koffie wordt namelijk van origine verscheept in een vrachtschip omdat er wel 18000 containers op een schip kunnen en dus de meest efficiënte manier is. De belangrijkste Europese koffiehavens zijn Antwerpen, Hamburg en Barcelona. De branderij van Selecta, Pelican Rouge Coffee Roasters laat haar koffie in Antwerpen leveren.   

Lange afstanden
De lange afstanden die de grote vrachtschepen moeten afleggen van land van herkomst naar bijvoorbeeld Europa gaat via “trade routes”. De grote rederijen hebben in de loop der jaren een systeem bedacht om de trade routes zo goed mogelijk uit te werken. Zo duurt het bijvoorbeeld gemiddeld vier weken om koffie van Brazilië naar Europa te exporteren.

Sommige koffieboeren moeten de koffie eerst van de binnenlanden naar de haven krijgen. De koffie uit Burundi eerst naar Mombasa in Kenia worden gereden voordat het in een vrachtschip geladen kan worden. Dan kun je je voorstellen dat het wat langer duurt voordat de koffie in Europa aanbeland.

De ideale condities om koffie te vervoeren
Koffiebonen zijn lang onderweg en het smaakprofiel kan door verschillende factoren beïnvloedt worden totdat het wordt geserveerd tot jouw kopje koffie. Voordat de koffiebonen worden verzonden, worden ze opgeslagen om het kwaliteitsverlies tegen te gaan. De maatregelen die worden genomen bij de opslag hebben met name betrekking op de luchtvochtigheid en de duur van de opslag. De meest veilige plaats om koffie op te slaan is onder dezelfde omstandigheden als de herkomst. Dat wil zeggen op grote hoogte met een lage luchtvochtigheid. De koffiebonen worden in gecontroleerde overdekte magazijnen opgeslagen in de buurt van de plantage. Groene koffiebonen kunnen jaren worden opgeslagen voordat ze gebrand worden. Hun structuur voorkomt de beïnvloeding van de kwaliteit.

Van de haven naar de branderij
Vanuit de grote havens wordt de koffie vaak overgeladen op een kleiner binnenvaartschip die naar het warehouse vaart waar de koffie opgeslagen zal worden. De Intercontinental Exchange (ICE) heeft warehouses geselecteerd die voldoen aan de eisen voor opslag van koffie.

Bij de warehouses wordt de koffie ingeklaard door de douane. Daarna wordt de koffie in bulk opgeslagen of direct gelost om vervolgens per vrachtwagen naar de koffiebranderij te vervoeren. Koffie legt dus voordat die wordt gebrand al een hele lange reis af!

Koffie vervoeren per zeilschip!
Koffie wordt voornamelijk vervoerd met vrachtschepen, maar een drietal Nederlandse mannen heeft een hele andere manier gevonden om koffie te vervoeren, namelijk per zeilschip. Het zeilschip is genaamd Tres Hombres en vervoert koffie, cacao en rum vanuit de Cariben zonder ook maar een druppel fossiele brandstof te gebruiken. Op die manier dragen zij bij aan een nóg duurzamere koffie.

Meer weten wat Selecta doet om duurzame koffie te produceren? Bekijk het hier.