Goede koffie leidt tot betere werkprestaties

Begin jij je werkdag met een goede kop koffie? Grote kans van wel, want bijna driekwart van de werkende Nederlanders drinkt koffie op de werkvloer. En dat is maar goed ook. Want bijna de helft van de werknemers zegt met goede koffie betere werkprestaties te leveren. Een kleine meerderheid zegt zelfs niet zonder koffie op het werk te kunnen.

23 miljoen koppen per dag

Dagelijks gaan er bij werkend Nederland 23 miljoen koppen koffie doorheen. Dat komt neer op gemiddeld vier koppen per persoon. Mannen drinken vaker meer dan vijf kopjes per dag, vrouwen vaker twee koppen of minder. Populair is vooral zwarte koffie (ruim 40%), gevolgd door cappuccino en espresso. Ruim de helft van de medewerkers zegt door een goede kop koffie meer plezier te hebben in het werk. Het gemiddelde rapportcijfer voor die koffie? Een 7!

Gratis of betaald?
In de sector industrie, bouwnijverheid, landbouw en visserij (80%) drinkt het grootste gedeelte van de werkenden koffie. Daarna volgen de commerciële dienstverlening (72%) en de niet-commerciële dienstverlening (68%). In de meeste gevallen krijgen werknemers die koffie gratis. Zou er toch voor betaald moeten worden, dan is 60% hiertoe bereid. Gemiddeld hebben deze werknemers hier dan € 0,44 voor over.

Wat maakt goede koffie?

Wat zijn nou de belangrijkste aspecten van goede koffie? Werkend Nederland bepaalde een Top 5:

  1. Smaak (72%)
  2. Gratis verkrijgbaar (72%)
  3. Keuzemogelijkheden van soorten koffie (56%)
  4. Bereidingstijd (56%)
  5. Gebruiksvriendelijkheid van de automaat (48%)

Van de keukentafel naar de werkvloer
Naast koffie in pads of capsules neemt de populariteit van verse bonenkoffie thuis enorm toe. In combinatie met de opkomst van ‘het nieuwe werken’ vertaalt deze landelijke trend zich steeds meer naar de werkvloer. Ook is koffie een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Des te meer reden voor werkgevers om te luisteren naar de koffiewensen en -voorkeuren van medewerkers. Of het nu gaat om gratis koffie uit een bonenautomaat of betaalde luxe koffie in een ‘Starbucks Corner Café’.

Koffie en medewerkerstevredenheid
Onder andere de Rabobank biedt werknemers verschillende koffieconcepten, variërend van gratis ‘snelle’ koffie tot een luxe betaalde consumptie. Zo wordt aan zoveel mogelijk medewerkerswensen voldaan. Ook heeft de bank haar eigen Rabobank Foundation koffie,  die ze bij alle concepten schenken. De medewerkers geven aan dat niet alleen de smaak, maar ook de look & feel van de automaat bepalend is voor een positieve koffiebeleving. Ook bij andere bedrijven blijkt koffie een positief effect op de medewerkerstevredenheid te hebben. En dat komt de werkprestaties weer ten goede!